dinsdag 8 december 2015

ORANJE - Kruisbestomaat

Er is iets bijzonders met de naam van deze plant. Het is geen Solanum lycopersicum maar een Solanum spontaneum. Officieel is het dus geen tomaat. Maar de plant, vrucht en groeiwijze zien er wel uit als een tomaat. De 1 cm grote vruchtjes smaken naar tomaat, ze zijn lekker friszuur en zoet, als een besje. Vandaar waarschijnlijk dat de tomaat kruisbestomaat is genoemd. Ook het formaat oogt precies als een besje. De plant is een echte stamtomaat, die je langs een draad moet leiden en maakt extreem veel dieven. Dit wordt ook wel een 'wilde tomaat' genoemd. Je kunt wel wat dieven laten staan, maar de dieven op tijd weghalen houdt de plant wel overzichtelijker. De vruchtjes zijn zo licht dat de takken met tomaatjes zonder steun niet afbreken. Er kunnen wel 30 tomaatjes per tros en 300 vruchtjes aan een hele plant groeien! Een enorme oogst, een supervitale plant, ik heb dit jaar tot in december vruchtjes kunnen plukken. Wat mij betreft een topper! Ik heb al mijn tomaten in een onverwarmde kas geteeld, maar ik ben heel benieuwd hoe deze het doet in een pot voor het raam of buiten onder een afdakje.




1 opmerking:

  1. Hoi Maaike, ik heb inmiddels al 5 kleine plantjes uit zaad van jou gekregen. Ik verheug me op dit smakelijk uitziend tomaatje. 🌱🌱🌱🌱🍅🌱🌱🌱🌱

    BeantwoordenVerwijderen