vrijdag 3 juli 2015

Zelf zaad oogsten

In deze onzekere tijden over patenten op groenten, ben ik me voor de zekerheid aan het verdiepen in de kunst van het zaad. Het is nog best ingewikkeld om je eigen zaad te produceren. Welke groenten zijn soortvast en welke doen aan kruisbestuiving? Welke van de planten is de beste plant om het zaad van te oogsten? Wat me ook opvalt is dat het best lang duurt voor zaad aan een plant ook echt rijp is om te oogsten. Gister vroeg de buurman van de moestuin nog "wanneer ik nou eens die boerenkool plant ging opruimen" haha. Toen ik hem probeerde uit te leggen dat ik wil leren mijn eigen zaden te oogsten en de naam 'Monsanto' liet vallen keek hij heeeeeel wazig... Dit jaar heb ik zaden van snijbiet: rood en geel, twee soorten boerenkool: eentje die goed tegen rupsen kan (een groene) en eentje met groen blad en een paarse rand. Erg mooi. Ook knolselderij, rood-groene sla, rode lof, rode melde, nieuw-zeelandse spinazie, 26 soorten peulvruchten en 50 soorten tomaatjes.
En dan verder: de tomaatjes groeien goed! Ze zijn ongeveer een meter hoog nu. Het is al volop dieven, opbinden en bloemen schudden voor de bevruchting. En... de eerste vruchtjes zijn in zicht...

Bloemen van de vleestomaat

Buiten de kas een strook met bloemen om de bijen te lokken

In de kas heet de lathirus odoratus mijn neus bij binnenkomst welkom

Tussen de tomaten staat nieuw-zeelandse spinazie. Onkruid!

Op de voorgrond tomaten van de Solanum familie. Kanibaaltomaat heet ie. Die hebben ander blad en ik denk dat ze minder hoog worden. Op de achtergrond de overheerlijke en altijd fleurige oostindische kers
De eerste tomaten. Verwachte pluktijd: half juli voor de kleintjes en eind juli voor de eerste grote tomaten...

Precies op het middenpad staat een reusachtige rode melde. Groter dan mijzelf. Dat zal mooie zaden opleveren :-))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten