donderdag 27 maart 2014

Onkruid op tafel: Daslook

Vanaf eind februari begint het te kriebelen. Ik loop naar de tuin en kíjk de lichtgroene sprietjes zowat uit de grond. Er groeit al vanalles: speenkruid, brandnetel, dovenetel, maar ik zoek dat ene welriekende plantje dat mijn lentegevoel compleet maakt. Daslook, ook Allium ursinum genoemd. De soortnaam ursinum is afgeleid van Ursus (beer) en betekent " van de beren". De naam is ontstaan door het oude bijgeloof dat beren na hun winterslaap zich eerst aan deze plant tegoed deden.

Toen ik in de stad woonde en het hele groene gebeuren letterlijk nog wat ver van mijn bed was, liep ik wel eens door het Flevopark en daar kon het dan zo lekker ruiken. Een licht zoete uiengeur die het hele park leek te vullen. Wist ik veel dat de bodem van het hele park bedekt wordt door Daslook? Het plantje staat op de rode lijst, dus officieel mag je het niet plukken. Maar hoe erg kan het zijn om een paar bolletjes van de honderdduizenden uit te steken en die verder te laten groeien (noem het gerust 'woekeren' want daslook blijkt een snelle groeier) in mijn eigen achtertuin? Zo gezegd zo gedaan, met een licht knagend schuldgevoel, dat wel. En nu, twee jaar later wordt mijn eigen gazonnetje (onder de bomen, Daslook houdt van schaduw) zowat overgenomen door de Daslook. Ergens begrijp ik dus niet zo goed waarom dit zalige groentje op de rode lijst staat...

"Eet daslook in maart en in april prei, dan is men het hele jaar doktervrij." Wat blijkt? Tijdens de opleiding kruidengeneeskunde leer ik dat het ook een heel gezónd kruidje is. Lekker én gezond, wat wil een mens nog meer. In maart staat dus met vaste prik een potje daslookpesto op tafel. Tot het plantje in april gaat bloeien kun je de bladeren eten. Daarna zijn de bloemen heerlijk door de salade. Na de bloei laat ik de plant met rust. Ze is minder lekker, en mag dan zichzelf voeden, zodat ik er volgend jaar weer van kan genieten.

Ik ben niet de enige die verliefd is op Daslook. Hier http://liesjeinluilekkerland.blogspot.nl/2013/03/daslook.html vind je een recept voor Asperges met Daslook. En hier http://ecolonie.org/eco/nl/meewerken/projecten_en_ideen/plant_van_de_maand_daslook_-.php vind je een recept voor de daslookwijn van Maria Treben én een recept voor daslookpesto. 

Daslook wordt al  heel lang gewaardeerd als geneeskrachtig kruid. Het heeft bijna dezelfde eigenschappen als knoflook, maar het is nog geneeskrachtiger. De plant werd in 1608 door de Vlaamse botanicus Dodonaeus beschreven in zijn "Cruydenboeck”. Ook Maria Treben beschrijft de plant in het boek "Gezondheid uit de apotheek van God”. Daslook is zeer geschikt in een zuiveringskuur in het voorjaar -én helpt chronische huidziektes te bestrijden- door de bloedreinigende eigenschappen. Gebruik de bladeren vers omdat zij hun geneeskracht bij het drogen verliezen. Daslook bevordert de spijsvertering en kan verlichting geven bij een opgeblazen gevoel. Ook mensen met een hoge bloeddruk en verharding van de slagaderwand (sclerose) kunnen baat hebben bij daslook. Wormen verdwijnen na enige tijd door het gebruik van daslook. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/108279-de-geneeskracht-van-daslook.html

Hoe weet je nu dat je de juiste plant te pakken hebt, want uiterlijk lijkt Daslook wel wat op Lelietje van dalen en Herfststijlloos. Allereerst heb je de geur. Als je aan het versgeplukte blad ruikt, kun je niet om de uiengeur heen. Daarnaast het seizoen. Daslook kun je plukken in maart, de bloem in april. Lelietje van dalen vormt blad in april en bloeit in mei. Herfststijlloos pas in het najaar. Lelietje van dalen groeit duidelijk met meer bladeren vanuit een stengel, terwijl Daslook voor elk blad een dunne stengel heeft.

Vind je het toch spannend om zomaar een plant te plukken en op te eten? Volg dan de workshop 'Koken met onkruid' op 19 april op Boerderij Achtervennen in Ilpendam. Tijdens de workshop leer je minstens 20 eetbare planten kennen waarvan je dacht dat het onkruid was. Deze lenteworkshop staat in het teken van de voorjaarsreiniging. http://www.boerderijachtervennen.nl/#!workshops/c11nw


de eerste sprietjes komen boven begin maart
bloei begin april

de bloemen zijn eetbaar, je kunt er kruidenboter mee maken of een salade versieren

let op: bärlauch (daslook) lijkt op twee giftige planten: lelietje van dalen en herfststijlloos


Geen opmerkingen:

Een reactie posten