zaterdag 8 maart 2014

Het zaaien is begonnen

Ik ben er een beetje laat mee, maar heb gister, op 6 maart in de ochtend de paprika, peper, aubergines en bosaardbeien gezaaid. Netjes op een vruchtdag van de biologisch dynamische zaaikalender. (zie http://www.mooiemoestuin.nl/tuinieren-overig/tuinieren-met-de-kosmosagenda/ voor uitleg en een hele handige zaaikalender). De peper- en paprikazaden heb ik voorgeweekt, zodat ze sneller kiemen. Ik heb heel precies een zaadje per potje neergelegd en bedekt met een beetje potaarde. Ze staan in de verwarmde schuur, waar het ongeveer 14 graden is en ze staan voor het raam zodat ze maximaal licht vangen. De bosaardbei zaadjes (die minuscuul klein zijn) heb ik in vier ronde bakjes gezaaid. Drie rode en een gele soort. Het grote voordeel van gele aardbeien is dat de vogels ze niet opeten.

Ik heb nog steeds mijn echte teeltplan niet af. Wel heb ik de zaaikalender van alle groenten hangen plus de maankalender. Gister was ik jarig en kreeg ik van de moestuin nog een flinke oogst kado.

de bosaardbeitjes. lichtkiemer dus de zaden worden nauwelijks bedekt met aarde, ik heb er wat dun gruis overheen gezeefd

de paprika- en peper-zaden heb ik voorgeweekt. in elk bakje ligt een zaadje, dit is voor ik de zaadjes met aarde heb bedekt

in totaal drie bakken met 120 plantjes. pffft. gelukkig is de kas groot genoeg
venkel, borage (blauwe bloem) biet, prei, paarse dovenetel, palmkool, spruitkool, rucola en snijbiet uit de moestuin
Oja, van de week heb ik ook de tuinbonen in een bakje met potgrond gedaan. Die beginnen al een beetje te groeien. Ik had met het zonnige weer het bakje buiten staan, maar de vogels zijn zo dol op de jonge plantjes, dat ze ze zelfs uit een bakje pikken. Nu staan ze weer veilig binnen. Met een paar dagen, als de planten wat groter zijn mogen ze naar buiten in de volle grond. Ik heb vliesdoek gekocht om ze dan tegen vogelvraat te beschermen. Al zou de wat grotere plant ook minder aantrekkelijk voor ze moeten zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten